3

Solrosfrallor

      solrosfrallor

Imorgon ska jag på LC-möte med kräftskiva. Jag har lovat att baka bröd och jag lovade att baka Räkfrossebrödet. Jaha, men nu blir det så, att det blir två sorters bröd. Idag hittade jag det här på nätet. Var bara tvungen att prova det. Brödet ryms inte i min frys, mer än över natten. Jag gjorde bara om lite, lite grann i recepet den här gången. Oljan ( 0,5 dl) är utbytt till smör.

Solrosfrallor
50 gr jäst för söta degar ( konstigt, men det funkade bra )
5 dl vatten
50 gr smält smör
1,5 tsk salt
2 msk mörk sirap
3 dl solrosfrön
6 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl.

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i micron. Mät upp ljummet vatten från kranen i ett mätmått och rör ut jästen i degbunken, med vattnet. Tillsätt dom andra ingredienserna och arbeta degen några minuter. Jäs i 30 minuter. Häll ut degen på bakbordet och knåda. Dela degen i två bitar och rulla till längder. Skär ut lagoma bitar och rulla till bollar. Lägg på plåt med bakplåtspapper och jäs i hela 45 minuter. In i ugnen 250 grader i 10 minuter.

Dom ser lite skrövliga ut, men dom blev luftiga och goda.

Kommentarer:

1 AnJa:

skriven

Ser väldigt goda ut!

2 Gubben på Nappstrandsudden:

skriven

Nu börjar det att komma bilder som jag gillar.



När blir nästa vetebrösbakningen?

3 Mona:

skriven

Anja: tack, ja dom blev riktigt goda. Lite bulldegsaktiga, måste vara jästen som gör det.

Jan: om det taijmar kanske kring den 15 sept.

Kommentera här: