1

Ledgångsreumatism

Japp, så är det. Har fått ledgångsreumatism. Det "blommade upp" under sommaren och nu i höst.
Jakten på husmorskurer är igång. Blir troligtvis någon sorts bromsmedicin av läkaren, men här är det som har lindrat bäst hittills:
 
Potatisvatten:
3 liter vatten
6-8 potatisar, jag använder rundpotatis
Skrubba potatisen, skär i ½ cm stora skivor. Koka potatisen i 1 timme. Vattnet ska bli basiskt.
Sila och häll upp på tillbringare. Svalna i kallvatten. Jag ställer ner stålkannorna i diskhon. Dricker 1-1½ liter varje dag. Förvarar kannorna i kylen. Man ska ju dricka vatten varje dag, helt ok att det smakar potatis.
 
På nätterna hade jag ett band kring handlederna som kändes som brännässlor. Det försvann efter två dagar.
 
Vitlökskapslar ( Wallda )
9 st / dag. 
3 efter frukost, 3 efter middag, 3 när jag lägger mej.
Egentligen ska man äta 30 st vitlöksklyftor varje dag. Det är Alma Nissens recept för att bota reumatism.
 
Jag tycker att smärtan i fingrarna har minskat betydligt sen jag började med vitlökskapslarna.
 
MSMpulver
Det här är inte ett husmodersknep. Pulvret innehåller svavel som finns i råa grönsaker. Ska hjälpa mot astros och reumatism och en hel del annat om man läser om pulvret.
 
Kom gärna med tips i kommentarsfältet.
 
 
Huskurer MSMpulver Potatisvatten huskur reumatism vitlökskapslar

Kommentarer:

1 Elin Janum:

skriven

Har hört att gurkmeja ska vara bra. Typ något som heter "guldmjölk" - googla på det :)

Svar: Jo, det tipset har jag fått. Kryddar maten med gurkmeja :-) Ska kolla guldmjölken :-) Tackar.
....Mona....

Kommentera här: