1

Aroniasylt

     



I höstas fick jag av mina föräldrar en påse aroniabär. Strålande sol ute och planen för dagen ( förutom städa, tvätta, laga mat, skola om plantor ) var att sitta ute och sola på min altan. Så, innan solen börjat värma där ute, tog jag fram aroniabären från frysen och kokade lite sylt. Jag tycker sylten är godast utan dom stora kärnorna. Egentligen är det nog syltsaft ???.

Aroniasyltsaft
1 liter aroniabär
2 dl vatten
3 st stjärnanis
skjud bären ca 15 minuter.
Passera saften genom en sil.
Tillsätt ca 3.5 dl strösocker och 2 tsk vanlljsocker. Rör tills sockret har löst sig. Ta bort skummet och häll upp i en ren burk.

Klart! Gott till våfflor, glass och superlyxigt i filet på morgonen.

Kommentarer:

1 Junitjej:

skriven

Svar: Det fina skalet är köpt i butiken i AudioVideo, där jag bor. Jag tror det är en butikskedja, så det finns säkert nära dig också.

Kommentera här: