3

Mona´s chapilj

         

Igår testade jag att göra en ny kaksort. På Facebook fick jag det här namnförslaget av min syster...den vinner.
Kakorna innehåller bla choklad, sirap och vanilj...chapilj

Det blev krispiga kakor med en mjuk smak av choklad som går över till en eftersmak av vanilj. Goda att doppa i kaffet!

Chapilj

100 gr smör
3 dl socker
2,5 - 3 dl mjöl
1 äggula
2 tsk grädde
1 tsk bakpulver
1 tsk sirap
1 tsk vanilj
ca 100 gram hackad ljus choklad.

Rör smör och socker poröst. Rör ner äggulan. Blanda dom torra ingredienseran med varandra och rör ner den hakade chokladen. Blanda allt. Rull degen till två längder. Paketera dom i plastfolie och låt dom ligga i kylen ett tag, gärna över natten. Skär skivorna i 3-4 mm tjocka skivor, lägg på en plåt och grädda ca 15 minuter i ugnen. 175 grader.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

vi har en sallad som heter Markus sallad- varför inte baka en ny kaka som heter Miranda kakan

2 AnJa:

skriven

Mmm ser gott ut! Längesedan jag bakade kakor, men vi brukar få ett ryck till jul. Vilket ju är alldeles för snart som vanligt....

3 Varkenoch:

skriven

Oh, det låter ju jättegott! Och jag som ska ägna dagen åt att stressa ner - äta kakor är ju faktiskt väldigt avstressande :)

Kommentera här: