2

Cykelverkstan i Hortlax

Min cykel har varit så konstig. Bakhjulet har farit framochtillbaka åt sidorna. Det går som inte att cykla på den. När jag flyttade till den här byn ....utanför Hortlax :-) upptäckte jag att det finns massor av gång och cykelvägar. Här används dom ochså, det är jämt folk ute och motionerar. För inte så länge sedan läste jag i Piteå-Tidningen om en cykelverkstad i grannbyn. I måndags cyklade jag iväg till verkstaden. Ett hus och i garaget var "fabriken". Nu var det ingen hemma när jag kom dit och på garagedörren hängde ett litet träskåp med texten
" Skriv ett meddelande"
Tog en lapp från skåpet och använde den lilla blyertspennan. Skrev: Hej, bakdäcket är bubbligt och behöver lagas. La till mitt namn och telefonnummer. Klämde fast lappen på pakethållaren.
Ikväll ringde telefonen.
Jag: Hej, det är  x x
- Hej.........sa en kvinnoröst....cykeln är klar.
Jag: Ok, va´ bra. Då kommer jag och hämtar den. Hur mycket kostar det?
- Tjugo kronor.
Jag: ? Nämen, hur mycket sa du?
- Vänta, vill du prata med honom?
Jag: ?? Jo, det kan jag göra
Hörde att hon höll luren från munnen och skrek:
- HON VILL PRATA MED DEJ!
Så kom Herr Cykelreparatören till luren.
Jag: Hej, va´ bra att cykeln är klar. Hur mycket kostar det?
- Det var bra att ni kommer och hämtar cyklarna. Här finns så många cyklar.
Jag: ?
- Det kostar tjugo kronor.
Jag: Ok, jag kommer på en gång.

Dom menade verkligen 20 kr. Cykeln har ju ändå varit där i två dagar och han har joxat på med cykeln.

När jag kom till verkstaden satt Herr Cykelreparatören och drack kaffe på bron med en annan man. Frun var snabb att ta50-lappen jag hade i handen, sprang ....alltså sprang... in och växlade den. Fick tillbak en ihopvikt tjuga och en tia.
- Hördedu, bakdäcket var felmonterat och han har fyllt på lyft i däcket.
Jag: Tack ,så mycket det blev jättebra.

När jag cyklade därifrån märkte jag att han fyllt på bägge däcken med luft och justerat styret.

Jag kan starkt rekommendera Cykelverkstan i Hortlax.

Kommentarer:

1 Fosco:

skriven

Vilken service! Och vilken ickeexisterande vilja till att ta ut för mycket betalt... Det vore ju faktiskt nästan värt att cykla till hortlax från linköping för att få cykeln genomgången. Så skulle det ju bli en trevlig semesterresa och mycket motion också :)

2 Margrethe:

skriven

Så fantastisk at slike steder finnes!

Kommentera här: