2

Surdeg dag 2

                             image620

Har köpt rågmjöl och fortsätter surdegen med det. Tar ner burken från överskåpet och öppnar locket......det luktar ( ..eller när man pratar om blommor och mat ska man säga doftar) ...det luktar skunk från burken och det ska säkert lukta så ochså.
Fortsätter med receptet och det ska ner 3/4 dl vatten och 1 dl mjöl. Ställer tillbak burken i skåpet. Om 24 timmar ska jag göra om samma sak igen. Nu har jag tre mjölsorter i surdegen. dinkel, råg och  vetemjöl :-)
När surdegen är klar ska den hålla i flera veckor i kylen och om man matar den med mjöl och vatten 2 ggr veckan, och samtidigt tar bort lite surdeg från burken, så ska det hålla i flera månader. Det ska ochså gå att frysa "duttar" för att kunna ta fram och baka av vid senare tillfälle.......spännande :-)

Kommentarer:

1 Åsa O:

skriven

Hm ser obehagligt cement likt ut!

2 Gela:

skriven

Jag har hört om den som haft surdeg i flera år, själv kastade jag min för några veckor sedan var less på lukten.

Kommentera här: