1

Mazarinkaka

image331
Igår glömde jag helt bort att ta bilder när jag bakade. Allt är packat och ligger i frysen. Nästa vecka är det 70- års kalas för farsan och då ska det finnas att doppa. Nu har jag i alla fall fotat dagens Mazarinkaka. Bakar mycket från boken " Baka i långpanna" av Laila Wikström och Doris Bergström ISBN 90-971616-6-7

Gårdagen:
Konfektrutor, Falska potatisbakelser och Snickerskaka.

Idag ska jag ochså hinna med Farmors kakor

Mazarinkakor:
400 gr smör
6 dl socker
4 st ägg
1 1/4 dl sötmandel
10st bittermandel
2 tsk bakpuler
2 msk vaniljsocker
3 dl mjölk
7 dl vetemjöl

glasyr:
4 dl florsocker
4 msk vatten
2 tsk matolja

Rör smör och socker poröst, tillsätt äggen och den malda mandeln. Blanda mjök, bakpuler och vaniljsocker rör ned det i äggsmeten omväxlande med mjölk. Häll smeten i en smörad långpanna. Grädda 25 min i 200 grader. Låt kakan svalna och rör ihop glasyren, bred på kakan och skär i rutor.

Kommentarer:

1 art[e]fact:

skriven

Åh, det där receptet ska jag testa någon dag här framöver! TAck!

Kommentera här: