1

En vanlig måndag

 
Jag har en pastamaskin, sen flera år tillbaka. Dom sista tre gångerna mamma har varit här så har samma fråga kommit: Har du använt pastamaskinen?
Nej, inte det. Alltid samma svar.
Idag tittade min föräldrar förbi och jag "slog på stort". Fram åkte pastamaskinen och en pastadeg gjordes.
Fort gick det och gott var det. Inte ens sormigt, att göra egen pasta.
 
I den här är det:
300 gr durummjöl
3 ägg
1 tsk salt
1 msk olivolja.
Lägg mjölet i en hög på bakbordet, gör en grop och tillsätt dom andra ingredienserna. Ta en gaffel och rör i mitten så mjölet tillsätts eftersom. Snart kan du knådag degen. Gör tre bitar och låt dom vila i 20 minuter under en bakduk.
Kavla en av bitarna och börja sen rulla den i maskinen. Sen är det bara att välja bandrullarn eller spagettirullarn för rätt form på pastan.
Så här i efterhand kan jag säga att pastan ska ner i en kokande gryta på en gång. Bandpastan  jag gjorde hade jag i kylen ca en timme, men dom hann kladda ihop en del.
 
Till det serverade jag lax i ugn. En variant på lax som jag blev bjuden på igår:
 
Lax a la Mona.
4 laxfileér
ca 2 dl räkor
1 burk philadelfiaost - paprika
2 msk cremefraiche
cayennepeppar
salt
svartpeppar
goudaost 4 skivor
 
Smöra en ugnsform med kanter. Lägg i laxbitarna, pudra över cayennepeppar, salta, peppra. Strö över räkorna
Rör ihop philadelfiaosten och cremefraichen och bred över laxbitarna. Strimla osten och lägg på toppen.
In i ugnen 150-175 grader i ca 25 minuter.
Det här kommer jag att göra igen!
 

Kommentarer:

1 Anette:

skriven

Kopierat och sparat! Laxen låter mycket god! Jag har 4 pastamaskiner. De är perfekta när man jobbar med Fimolera och ska blanda den. Inte för att jag behöver mer än 1, men hittar man billigt på loppis... Jag gjorde pasta förr men det var alldeles för länge sedan.

Kommentera här: