2

Paprika och pestopaj

      pestopaj

På fredag ska jag på tjejkväll. Det är alltid snacksknytis på dom här träffarna som vi har. Redan ikväll gjorde jag pajerna som jag ska bidra med. Det blev ett hitta-på-recept. Faktiskt vegetariskt.

Paprika och ostpaj

Börja med paprikan som tar lite tid att få mjuk i stekpannan.Strimla i fina strimlor en ½ röd paprika och en ½ grön paprik. Lägg dom i en stekpanna och stek dom mjuka. Samtidigt börjar du med pajdegen.
 
125 gr smör
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl dinkelmjöl
1 msk vatten

Rör ihop till en deg  och tryck ut degen i mazarinformar. In med dom i kylen för att svalan ca 15 minuter.

2 ägg
ca 1 dl grädde
ca 2-3 dl riven goudaost
1 tsk röd pesto
en dutt sambal oelek
salt och peppar
Rör ihop äggstanningen och paprikan. Fördela i formarna och grädda ca 15-17 minuter i 200 grader.

Jag har hunnit en sväng på badhuset sen jag gräddade pajerna. Dom har svalnat, nu åker dom in i frysen.

Kommentarer:

1 Ingmarie:

skriven

Hej....

snubblade in på din blogg när jag letar mönster på barnsockar, har stickat sådana tidigare, men slarvat på mönstren, du skulle inte vilja dela med dej ett mönster? det är hälen och tån som jag har glömt bort hur man gjorde.



mvh

2 Mona:

skriven

Hej Ingmarie

Jag lärde mej sticka hälen från den här bloggen:

http://brinn.typepad.com/brinn/2007/01/att_sticka_en_h_1.html.



och hoptagningen för tån gör jag samma som minskningen på sidorna av foten i den beskrivningen.

Lycka till!

Kommentera här: