3

Julbaket har börjat

    
I höstas var jag till Luleå. Gick så klart in på Lagerhaus. Där hittade svartvita knäckformar. I dag har dom blivit fyllda med knäck och mandel. Undrar bara om jag får loss dom från pappret. När jag hällde i smeten började det lukta trycksvärta!!!!...billigt,billigt!!!! Snart har dom stelnat, vi får se hur det går?!

Knäck

2,5 dl grädde
2,5 dl socker
2,5 dl ljus sirap

ca 1,5 dl sötmandel, hackad

Testa med kulprova för att se om knäcken är klar.



  
Lussebullar

I år har jag rullat lussebullar i stället för lussekatter. Det går snabbare och dom är lika goda!!

50 gr jäst
0,5 l mjölk
150 gr smör
1 dl socker
1,5 dl russin
mjöl.....mängden tar jag "på känn". Man ser när det är tillräckligt.

Låt det jäsa ca 45 minuter. Dela degen och rulla ut till långa länder. Skär lagoma bitar som ryms i formar. Rulla dom mot bakbordet och lägg i formarna. Jäs i 45 minuter. Pensla med ägg och in i ugnen ca 8 minuter på 225 grader.

Klart!!! 




Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Vilket fint bröd du har bakat- jag har också bakat/ köpt på julmarknaden alltså - och det är också att julbaka i min värld- Maj

2 Anonym:

skriven

Det finns många som "bakar" i det köket!!!!

3 Åsa O:

skriven

Inte "bak-talar" ni väl bagarns bak?



Jag bakade och så runda lussebullar med filadefiaost i hade inte kesella och dom vart jätte bra.

Kommentera här: