4

Halvchokladkaka

        

I förrgår testade jag att göra en ny sorts kaka. Jag tog receptet från Farmors kryddkakor och hoppade över kardemumman.
Dom ska testas i morgon av kollegorna.

Halvchokladkaka
100 gr smör
2 kkp socker
2 kkp mjöl
1 äggula
1 tsk bakpulver
1 tsk sirap
1 tsk vanllj
ca 2 tsk vatten.

200 gr mörk choklad.

Rör smör och socker poröst. Rör i äggulan och sirapen. Blanda torra ingredienserna, rör ihop och tillsätt vattnet. Knåda degen och dela i 2 delar. Rulla till stänger och plasta in dom ca 15 cm långa. Lägg in dom i kylen ca 1 timme. Skär slantar och grädda i ugnen 150 grader i ca 10 minuter.
Smält 200 gr mörk choklad och doppa kakan i chokladen. Lägg på galler och låt det stelna.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Men jag om någon är väl en kak kollega. Din favorit moster

2 Anette:

skriven

Ser mumsigt ut :-) Önskar att jag var kollega till dig!

3 Nappstrand:

skriven

I fortsättningen så ställer jag upp som frivillig provsmakare.

4 Mona:

skriven

Dom var nog ok :-) 3 st kvar och i morse var hela burken fylld.

Kommentera här: