0

Kontaktannons till Tytti

 
 
Här i Piteå har Noliamässan pågått under veckan. Idag åkte jag dit med mina föräldrar, Det enda jag hittade var en finsk/sibirisk havtornsbuske.Interssant tyckte jag. Har hört så mycket om dom C-vitaminrika bären.
När jag kom hem och träffade min trädgårdsintesserade granne, sa hon ganska omgående " Det behövs två för att få bär på busken". Jag Googlade och hittade det här:
 
"Terhi, Tytti och Tarmo, är   tre andra  sorter som förekommer i Finland. Terhi och Tytti är så kallade honsorter, medans  Tarmo hansort bland de tre nämnda. Dessa  buskar är speciellt framtagna för att  passa Nordiskt klimat samt för  att ge stora bärskördar. Terhi är i förhållande  den mest gynnsamma  och kan ge skördar upp mot 14 l/buske med mycket hög C-vitaminhalt."
 
Herregú!
Nu måste jag ut på karl-jakt åt Tytti.  Jag ska hitta Tarmo!
 

Kommentera här: