2

Här händer det saker...

husjur




I förrgår hände det precis ingenting under hela dagen. Igår hände allt möjligt under hela dagen.

Mormor skulle flyttas in från sin stuga.
...och nu pratar vi inte en liten resväska som ska packa och transporteras in på byn. Nä, det är släpvagn, fyllda bilbagage, städning, blommor som ska bort ....MED MERA.
Mitt i allt det där blir min morbror yr och blek. Jag skjutsar in honom till vårdcentralen. Där är vi ca 1,5 timmar innan sjuksystrar och en läkare har undersökt honom.
Någonstans där, innan eller efteråt tappar han bort sin mobiltelefon. Panik! Mobilen är borta än så länge. Efter det åker vi till mormors lägenhet och där tappar min moster bort sin handväska. Panik! Den återfinns i alla fall.

Morbror får inte lyfta saker från och med läkarbesöket, eller under helgen. OK! Vi har fortfarande stora fotöljen och tv-apparaten kvar, som ska hem från mormors stuga. En granne engageras i fotöljflytten, en tele-elektriker engageras i tv-apparat-flytten.

Jag får DEN STORA ÄRAN att köra min morbrors bil med släp. Vid min sida i bilen får jag ochså en LEVANDE gps. 
Jag startar bilen och lägger i automatväxeln på "D" och börjar köra. Då kommer det ett  STOOOPP! Du måste ju lägga i D-växeln.
Jag: Det har jag gjort. Jag kör ju framåt.
Morbror: Jaha, det syntes inte härifrån passagerarsidan.
Jag: ?????
Morbror: Sväng höger. 
Jag: Jag har bott här i 33 år. Jag KAN vägen.
Morbror börjar röra i spaken till vinrutetorkarna.
Jag: Rör inte i ratten!
Morbror: Sväng vänster till posten ... ( här ska vi förbi AF med papper)....åsså..parke...
Jag: Jag VET var man kör och var man parkerar!!!!

Sen ut mot stugan för att forsätta med mormors flyttning. Där är fartgränsen 70 km ut från byn.

Morbror: Kör inte så fort!!!!
Jag kör bara i 70 km
Jag: Det är 70 km här.
Morbror: Kör inte så fort!!!
Jag: Det är fortfarande bara 70 km här!!!

På Jokkmokksvägen säger han:
Du kan ju köra bil med släp.

En sista sväng med flyttgrejor för dagen och jag åker sen till mina föräldrar. Vi äter middag och börjar se på tv, sen är pappa borta??!!

Jag tittar ut i köket efter ett tag och hittar ...det som är på bilden!!

Oj, vilken dag!


Bild: huskur för bihålor. Flytande vademecum och varmvatten som andas in.




Kommentarer:

1 AnJa:

skriven

Jösses! Efter det där önskar jag dig en LUGN helg!!!

2 Mona:

skriven

AnJa: Tack så mycket. Jag spenderade resten av helgen i staaaan med syskonbarn. Mycket lugnare än att jaga tre pensionärer. :-)

Kommentera här: