1

Rabarber och jordgubbskaka med knäckigt täcke

           rabarber och jordgubb


I veckan skulle jag på LC-möte och det var min tur att fixa maten. Så här på vårkanten tykte jag att en rabarberkaka skulle vara bra till efterrätt. Efter tjorv och lite panik har jag uppfunnit en "ny" kaka.
 Förra veckan var jag ner till syrran och tog med mej rabarber från henne, då jag inte har någon egen rabarberplanta.
Jag tärnar alltid rabarber och strör på lite socker, sen får det stå i kylen ett dygn. Den blir mildare då. Den här gången hade rabarbern smält ihop till...ingenting, när jag skulle baka kakan. Elände. Så kom jag på att grannen har ju rabarber. Jag pratade med henne och fick ta det som hade kommit upp. Tyvärr står deras planta i skuggan. Dom var bara 10 cm höga. Fram med kniven. Allt följde med. Det räckte ändå inte såg jag. Ok. Vad passar med rabarber??? Jo, jordgubbar. Ner till affärn och handla frysta jordgubbar. In i micron och tina. Här är mitt omgjorda nya recept:

Rabarber och jordgubbskaka med knäckigt täcke

500 gr rabarber i småbitar
1 liter frysta jordgubbar som du delar lite med en kniv.
Fördela bären i en ugnsfast form.
(sila bort vätskan från bären. Jordgubbssaften kan du ha i fil eller smoothies.)

Smält 175 gr smör, häll i 1 dl grädde och 1 dl sirap. Vispa ihop och låt det puttra på spisen i ca 5 minuter.
Blanda i en skål:
3 dl havregryn
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl socker.

Rör ner kolasåsen i bunken, blanda och häll över bären. Fördela smeten. In i ugnen 25-30 minuter i 175 grader. Ytan ska bli gyllenbrun. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.
Kakan blir mastig Det här räcker till minst 10 personer.
Orginalreceptet är här

Kommentarer:

1 AnJa:

skriven

Ser gott ut! Undrar vad Sorselegården skulle säga... ;-) Synd att du inte var här. Jag har väl ett par ton rabarber i rabatten nu....

Kommentera här: