0

Limetareletter

limetareletter

Till helgen är det sommarfest och jag står för efterrätt/erna. Igår kväll gjorde jag första efterrätten. Den går bra att frysa. Alla efterrätter är första gången jag bakar, så det här kan bli spännande. Orginalreceptet är med citron, men jag tycker mer om lime. Då får det blir lime :-)

Först ut är Limetareletter som kommer att serveras med vispad grädde.

Pajdeg:
4 dl vetemjöl
150 gr kallt smör
1 äggula
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl kallt vatten

Fyllning:
saft och rivet skal av
3 lime
1,5 dl vatten
3,5 dl florsocker
2 msk maizenamjöl
4 rumsvarma äggulor

Mixa ihop pajdegen och tryck ut i mazarinformar. Ställ in i kylen ca 1 timme. Grädda formarna i 200 grader ca 8 minuter. Koka upp under vispning saft, skal,vatten,maizenamjöl och florsocker tills det tjocknar lite grann. Dra av från plattan och låt det svalan lite. Sänk ugnsvärmen till 175 grader. Rör i en äggula i taget i fyllningen och fördela sen i formarna. Grädda i ca 10 minuter. Klart!

Självklart smakade jag tarteletten och den blev riktigt god. Man kanske inte ska visa innan festen vad som serveras, men jag tror inte någon av festdeltagarna läser min blogg. Jag kommer att göra en liten efterrättsbuffé. Det kommer fler recept i veckan.

Kommentera här: