0

Dop för lillprinsen

nektarinpaj

Hela helgen har spenderats i Skellefteå. Lillprinen döptes i St. Olofs kyrka. Det gick galant. Storasyster hällde vatten i dopfundet och prästen "tvättade" håret på lillebror. Jag har lekt mest hela helgen med syskonbarnen, bytt blöjor, dragit barnvagn och vaknat väldans tidigt på morgonen av en morgonpigg liten 2,5 åring.
Jag kom dit på torsdag eftermiddag. Temperaturen var uppe i +32 grader och hade varit så senaste två dygnen. Med mej till Skellefteå hade jag 5 nektariner som mognat med rekordfart i värmen. Dom gick inte att lämna hemma. Mot kvällen bakade jag och Miranda en hitta-på-paj av nektarinerna.

Först gjorde jag ett vanligt pajskal i en rund bakform med löstagbar kant och gräddade det i 10 minuter.
Strimlade nektarinerna i ca 1cm tjocka strimlor.

Sen gjorde jag en ½ "sockerkakasmet" med dom här ingredienserna:
75 gram smält smör
1 dl socker
1 ägg
1 tsk vanlijsocker
0,5 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Hällde i smeten i pajskalet och tryck ner nektarinerna lite lagom i smeten. In i ugnen i 175 grader ca 35 minuter.
Till det åt vi lättvispad grädde, men det går säkert lika bra med glass.
Det har varit en mycket bra helgen!!!

Kommentera här: