2

Julfika - check

      julfika


Sådär. Julfika - check.
Nu, baske mej, får det räcka med julfika för i år. Det enda jag har kvar att baka är Konrads limpa till familjen och bullar till min morbror. That´s it! 

Nu finns Finska pinnar som blev Finska bollar, rationaliserade bort några moment.

Sörgårdens russinkakor.
200 gr smör
1,5 dl socker
4 dl mjöl
1 dk hackad russin
2 tsk bakpulver

Rör smör och socker poröst, blanda dom andra ingredienserna med varandra och blanda i smörsmeten. Rulla till bollar, lägg på en plåt med bakplåtspapper, platta till dom lite och grädda i ugn 200 grader ca 10 minuter.

Rullrån

3 ägg
1,5 dl socker
125 gr smör
2,5 dl mjöl
1,5 tsk vanilj

Smält smöret, vispa ägg och socker poröst. Häll i smöret.  Blanda dom torra ingredienserna och rör ner i smeten. Klicka ut ca 1 msk smet i ett rånjärn. Grädda och rulla ihop rånet.
 
Hur rullar man ihop rullrån utan att bränna bort fingeravtrycken??? Jo, man använder en sån är makapär:

       
Jag har faktiskt ingen aning om vad den här makapären heter egentligen. Den hittade jag i Storforsens lilla souvenirbutik för länge sen. Det är inbränt -96 i den, men jag tror jag köpte den -97. Väldigt bra att ha :-)

Kommentarer:

1 AnJa:

skriven

Det är kul att se vilka kakor som är ett "måste" för olika människor till jul. Finska pinnar gäller här åxå, dessutom Brysselkex, mandelmusslor, kokostoppar och syltkakor :-)

2 Mona:

skriven

Jo, vissa sorter vill man självklart ha med på fikabordet. Rånen gillar jag skarpt :-)

Kommentera här: