0

Limekola






Ibland provar jag att baka nyheter, för mej i alla fall.  Här är Johanna Westmans citronkola som jag har gjort till limekola. Dom blev riktigt riktigt goda.

Johanna Westmans citronkola
100 gr smör
2 dl grädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vanilj
rivet skal från två citroner
( jag tog använde skalet från 3 lime)

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Blanda i grädde, socker, sirap och vaniljsocker.Koka utan lock tills smeten är 122-125 grader eller koka i ungefär 15-20 minuter och gör sedan ett kulprov.Tillsätt citronskal och häll upp smeten på en plåt med bakplåtspapper. Låt svalna och skär eller klipp kolan i bitar och slå in i papper.

Jag satte i det rivna limeskalet redan från början, så det kokade med hela tiden och kolan har en god limesmak.


Efter det kom ett moment som taaar tiiiddd:




...att rulla in kolabitarna i bakplåtspapper. Det blev otroligt många bitar av en sats kolasmet. Jag har inte räknat dom men ni ser. Dom räcker kanske över påsk!!!

Kommentera här: