0

Sweetchili glaserad lax

Sweetchili glaserad lax

Sweetchili glaserad lax ...med inspiration från Linda

Två laxbitar
1 dl chilisås
3 msk socker
1 tsk limesaft

Räkröra
1 dl tinade räkor
2 msk cremefraiche
salt pepper och dill

På Facebook delade Linda med sig av ett recept. Det såg så gott ut när jag läste det att jag var tvungen att prova det nu till lunch. Självklart hade jag inte dom rätta ingredienserna hemma, så det här är min egen variant på receptet.

Lägg laxarna i en smord form. Salta dom lite grann. Blanda chilisås och socker, micra det ca 30 sekunder till sockret smälter. Rör i limesaften och bred över allt på laxbitarna. In i ugnen 20 minuter i 225 grader. Jag sänkte värmen efter halva tiden till 175 grader.

Hacka dom tinade räkorna och blanda i resten till en röra.
Servera med ris/potatis/ bulgur och grönsaker.

...och här är orginalreceptet:
Riv skalet av lime och pressa saften, blanda med hackade cashewnötter (saltade och rostade) och häll sedan i sweet/chilisås. Brukar ibland också ha i färsk chili för lite mera hetta. Blanda och bred ut över laxen, in i ugnen, 225 grader kanske i ca 20 min. Servera med nudlar och fräsch sallad.

Kommentera här: