0

Västerbottenspaj a la Mona

Västerbottenspaj

I kväll har min moster och jag haft kräftskiva på min altan. Till den gjorde jag en Västerbottenspaj a la Mona....endast för att  jag hade nästan slut Västerbottensost och då blir det att skarva på med annan ost...och när jag ändå gör om, så testar jag annat i receptet. Håll till godo:

Västerbottenspajen a la Mona
2,5 dl vetemjöl, 1 dl dinkelmjöl, 75 gr mjukt smör, ca 2 msk vatten, salt.... blir degen för lös sätt i mer mjöl. Knåda ihop, tryck ut i en form, in i kylen ett tag. Fyllning: 3 dl riven goudaost, 1 dl riven västerbottensost, 1 dl creme fraiche 1 msk mjölk, 1 ägg. Förgrädda skalet 5 min 175... grader.På med ost å äggstanningen...15-20 minuter i ugn. Pudra nått färgglatt, tex salladskrydda!

..jaha, å var är kameran? Ja, inte där pajen är i alla fall!!!

Uppdaterad: bild på dagens rester från kräftskivan

Kommentera här: