0

Sjuhålskaka som blev trehålsmuffins

          sjuhålskaka

För ett tag sedan fick jag ett recept på Sjuhålskaka. Tänkte prova det idag. När jag kom till momentet att ta fram sockerkaksformen, så såg jag muffinsformarna där i skåpet. Då åkte dom fram istället.
Grundreceptet ser ut så här:

Sjuhålskaka

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl kokhett vatten

Glasyr:
125 g smör
½ dl strösocker
3 msk vanillinsocker
2 msk kakao
2 dl vispgrädde
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en rund bakform, ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar botten.

Vispa ägg och socker poröst. Sikta ner vetemjölet och bakpulvret. Rör om och tillsätt sist det heta vattnet under varsam omrörning.Häll smeten i formen och ställ in kakan i nedre delen av ugnen. Grädda den i ca 40 minuter.
Mät upp ingredienserna till glasyren i en kastrull. Koka krämen under omrörning tills den tjocknar något, ca 10 min.
Gör sju hål i den varma kakan, varje hål ca 2 cm i diameter. Häll över den varma kolaglasyren.
Ställ kakan kallt så att den kallnar och glasyren stelnar. Servera gärna lättvispad grädde till kakan.

När muffisarna var klara gjorde jag tre hål i varje muffins och skedade över två till tre matskedar av glasyren. Efter bilden var tagen har jag ochså brett ut glasyren över hela toppen.

Kommentera här: