6

Stickad Luciakrona

          Stickad Luciakrona

Min lilla söta systerdotter Miranda ska få en Luciakrona i år. Har just stickat klart den. Använde olika restgarner och så här gjorde jag:

Kransen: Min systerdotter är 9 månader och här har jag gjort kranen 40 cm bred. Antal maskor? Beror på vilket garn du använder. Kommer att fästa ett gummiband på baksidan som håller ihop kransen. Ta ett grönt garn och sticka räta maskor, fram och tillbaka tills stycket mäter 20 cm. Rulla ihop som en rulltårta och sy ihop skarven i kransen. 

Ljusen: Gult garn till ljuslågan.Lägg upp tre maskor och sticka dom räta, vänd och sticka avigt, vänd igen och nu ska du öka två maskor på varje rät varv till du har trettonmaskor. Byt till vitt garn, men spara en lång gul tråd. Den behöver du sen. Sticka vanlig slätstickning tills HELA ljuset mäter 12 cm. Gör fem ljus.

Ta fyllnadsvadd ( finns att köpa på hobbybutiker ) en lagom stor bit. Platta ut den och lägg i en piprensare. Rulla ihop vadden och lägg den i ljuset och sy igen. Ta den gula tråden du sparade och stick ner den på varannan maskor mellan det gula och vita garnet och dra åt. Då får du en "midja" för att skilja lågan från ljuset. Fäst tråden.

Sy fast ett ljus mitt fram på kransen och fördela dom andra fyra ljusen över kransen. Fäst ett gummiband mellan dom två ändarna på kransen.
Klart!

Kommentarer:

1 sol:

skriven

Stilig! Smart å strikke en, så tåler den litt mer.

2 Anonym:

skriven

lyckliga Miranda som får en luciakrona

3 Suanne R:

skriven

Vilken ursöt lusse-krona!

4 Anonym:

skriven

Skicka lite bulla till oss i Älvsbyn:)

5 Anonym:

skriven

Skärpning! Det saknas fortfarande bulla i Älvsbyn!

mona ska vi hämta det eller levererar du det?

6 Mona:

skriven

....bulla till Älbsyn!!...till vem? Det står ju bara "anonym" som avsändare på kommentaren......ska jag köra Storgatan ner...langa ut bulla genom bilfönstret och hoppas att rätt person får bullarna?? :-)

Kommentera här: