0

Kakfat...tre kakfat

           kakfat
Mycket iiillat...började baka en kaksort och fortsatte...deg efter deg...två timmar senare har jag tre kakfat. En "safe", farmors kakor och två "outsiders".
Högst upp ....absolutly safe...Farmorskakor. Det gåååår inte att misslyckas.

Till vänster i bild  har vi " Snickerdoodles ", ett amerikanskt recept jag hittat i en bok. Ena sidan på kakan är doppad i kanel och socker. En ganska hård kaka, men med lagomt mycket kanelsmak. Kan behöva doppas innan man äter den.

Till höger i bild finns Pepparsnurror. Den som är uppmärksam ser att det inte är snurror...direkt...nä..det blev Pepparskivor istället. När jag tjorvat med degen i fler minuter utan att fått till snurrorna, så blev det den-gamla-vanliga-metoden i stället.  Jag rullar degen till en lagomt tjock korv, plastar in den i plastfolie och den får ligga i kylen ca 1 timme ( gärna längre ). Tar fram storkökskniven och skär skivor som jag lägger ut på plåten. Ett enkelt sätta att få runda kakor utan att rulla kulor och sen platta till dom.

...näää, men om man skulle ta och brygga lite kaffe, kanske.... :-)

Kommentera här: