0

Loppis på Nolia och Vischan i Lillpite

          loppis

Idag skulle min moster och jag ranta runt i byar och och gå loppisar. På morgonen ringde hon och sjukanmälde sig. Hade fått feber, 39 grader...huvva. Sttttaaaccckars moster!!!!

Nåja, tänkte jag. Dagen var redan planerad för allt rantande, så jag åkte iväg till Nolia här i Piteå. Kliver ur bilen och det börjar dugga. 12 ynka plussgrader, blåser från havet och det duggregnar.  Sommar? ICKE!
Börjar går runt alla bord, ganska många utställare. På dialekterna hör jag att det är flera som kommit norrifrån för att sälja sina saker. Går ett varv utan att hitta nått som jag  vill köpa. Träffar på Mariakoden. Hon och döttrarna sålde prylar och massor av böcker. Hoppas det gick bra för henne :-)
Nu är det riktigr kallt, folk har tagit på sig jackor och virat filtar omkring sig. Känner själv att det är dax att gå till bilen. Går efter sista längan med bord och ser den här ljuslyktan. Tar upp den. Gillar formen på den och kan det vara en Reijmyre??? 

-" 10 kr"...hör jag säljaren ropa. Ok, säger jag. Jag tar den för 10 kr.

Så. Har jag gjort ett fynd? Den kommer i alla fall att lysa upp i vintermörkret om några månader.


Sätter mig i bilen och kör till Lillpite via Bergsviken och Roknäs. Herregu´va´mycket folk det bor åt det hållet. Bondgårdar, bondgårdar, överallt bondgårdar.


            

Ute på Vischan Bohagen tittar jag runt på deras loppisgrejor. Här finns det massor av saker. Golvuret till vänster i bild är från år 1919.
Det är en bit att köra, men kul att titta på alla saker. Visst kan man fynda om man vill. Här köpte jag mej bara en glass och gick ut på deras parkering. Där  såg jag den här planteringen:

          blomrabatt

Planteringen har nog legat där ett tag, då ett träd hunnit växa upp i den.... :-)


..nu måste jag brygga kaffe...håll  å frys fingrarna av mej....

Kommentera här: