1

En heldag....i byarna kring Piteå



              bagarstuga

En heldag med min moster. 
Nolias loppmarknad blev första stoppet på förmiddagen. Massor med folk och massor med grejor till försäljning. Köpte en julljusstake, så här mitt i sommaren. Hittade inget riktigt fynd som jag gjorde förra helgen....men det kommer fler loppisar i sommar.
Sen bar det iväg till Lillpite och Lillpitedagen. Mycket folk i den lilla byn. På Vischan serverdes det palt och kön var lång.... såklart. I stället för att stå där i kö, valde vi att köra ner för "storgatan"  till Gerdas kafe ( tror jag det hette ). Där serverades det våfflor och kaffe.
Mycket gott!!!! 
Ett av husen var en bagarstuga. Två kvinnor bakade och sålda mjukkaka. 
Passade på att ställa lite frågor om bakningen, så jag har fått verktyg för att kunna baka i bagarstuga.
Här är lite fakta:
Dom tänder brasan kl 21:00 dagen före dom börjar baka. Är tillbaka kl 05:00 och forsätter elda för att få upp värmen ugnen.Degen dom använde idag var en mjukkaka som liknade en thekaka. Lätt att tugga igenom. Vill man ha ett segare bröd sätter man degen kvällen före och låter det jäsa långsamt.



         
      

Den runda degspaden använder hon att skjutsa in brödet i ugnen med. Den avlång spaden använder hon att snurra runt brödet i ugnen så det blir jämnt gräddat. Den avlånga spaden hade hon köpt på Öjebymarknaden.....ett tips till er som vill köpa bagarstugeverktyg.
Allt färdiggräddat bröd borstas av från överflödigt mjöl. Mjöl är inte gott att äta.

Sen bar det iväg genom Lillpite, Roknäs, Blåsmark, ....här någonstans var det en auktion som vi stannade till på... men inga fynd gjordes där..... Hemmingsmark, Hortlax och Bergsviken...sen in till Piteå igen. *puh*.


Vi var båda överens om hur vackert det är att bo ute i byarna....på sommaren. :-)





Kommentarer:

1 mariakoden:

skriven

Jaså...har du beställt gi-böcker!



Gi funkar bra om man följer det...däremot är jag lat o orkar inte äta gi. men snart så.....då ska jag ta i med hårdhandskarna!!!



Vilka böcker beställde du??

Kommentera här: