3

Bakning pågår

                  


Hela kvällen har jag bakat bröd.
Började med släktreceptet från morfar. Ursprungsreceptet består av 200 (!) limpor. Jag delade receptet med 40 och det blev 6 limpor.
Det receptet kommer jag inte att dela med mej av....men, tusan så god den blev.

Efter det bakade jag hamburgerbröd. Degen kunde ha jäst lite längre tror jag. Känner en svag doft av jäst och det betyder att den kunde ha jäst ca 5 -10 minuter till.
Har just stekt två korvskivor och gjort mej korvburgare. Dom blev faktiskt goda!

Här är det receptet

Hamburgerbröd

50 gr jäst
4 dl vatten
1 dl mjölk
2 msk matolja eller smält smör
3/4 tsk salt
1 smk vit sirap
6-7 dl vetemjöl

Sesamfrö

Smält smöret, värm vattnet/mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke. Blanda i alla ingredienser. Låt det jäsa ca 40 minuter. Häll ut degen på ett bord och knåda den. Skär ut lagom stora degbitar och rulla dom till fina bollar. Lägg på plåtar, täck med handdukar och låt det jäsa 40 minuter till.
Pensla med ägg och strö över sesamfrön. In i ugnen 250 grader ca 10 minuter.

Nu finns det bröd till Påsken

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Gu så snyggt brödet blev- Maj

2 Avfrostat FRYSEN:

skriven

Jag har nu AVFROSTAT min stora 300 liter frys.

Hälsar Gubben på Udden.

3 Åsa O:

skriven

Fjäsk, blink, världens bästa syster!!! Jag vill ha åtminstone en limpa!!! PLEASEEE!!

Kommentera här: