3

Lokal mat - Blöta

         

Idag inne på COOP blev jag så himla sugen på blöta när jag gick förbi brödhyllorna. Svängde in och letade reda på tunnbrödet.  Det går inte att göra blöta på vilket tunnbröd som helst...  nnnnäää... det måste vara tunnt. Bästa blöta-brödet är Vistträsk tunnbröd. Nu fanns det inte på COOP idag, säkert bara slut. Kvar fanns det näst bästa alternativet - Klöverträsk tunnbröd.
Ner i vagnen med det, bara att blunda när man ska se vad det kostar ( 56 kr / kartong ).
 
Så här gör jag blöta för en person.

3 dl mjölk
½ grönsaksbuljongtärning
ca två blad tunnbröd.

Mjölken och buljongen ska sjuda lite grann, bryt tunnbrödet i ca 10 cm stora bitar. Lägg ner det i mjölken och tryck försiktig ner det under ytan. Medans tunnbrödet suger upp mjölken ska du lägga en rejäl klick smör på tallriken...alltså en rejäl klick...inget svammel.
Alla vill ha olika blöta. Det finns vissa "mått " som går på känsla.
mycketliteblöt
liteblöt
litemycketblöt
mycketblöt

jag föredrar den sista varianten mycketblöt.

När den är klar tar du en slev med hål i och lyfter upp blötan, så mjölken får rinna av. Vänd blötan över smörklicken. Så där. Då är det bara att äta den.

Om man vill kan man steka korv eller bacon till. Ikväll hade jag bara en matsked lingon av årets skörd.

Kommentarer:

1 Åsa Olofsson:

skriven

Hm hör av dig om tunnbrödet. JAg har nog ett billigare alternativ.

2 Ingela:

skriven

Själv äter jag gärna med nyklippt gräslök till. Mumsigt!

3 Carola L:

skriven

Oj, vad gott - det var längesen - jag gillar att äta kalles kaviar till ;-)

Kommentera här: