0

Lördag

          baguette med olivolja - citron

På lördag hade jag mina systrar och deras karlar hit på middag. Självklart glömde jag att ta kort på huvudrättet. Receptet hittade jag på nätet Kycklinggratäng. Enkelt och snabbt  och  allt-i-ett.
Till det hade jag bakat vridna baguetter.

25 gr jäst
5 dl fingervarmt vatten
1 tsk flingsalt
1 msk olivolja - citronsmak använde jag
ca 12 dl vetemjöl

Rör ihop allt i en matberedare i ca 10 minuter. Låt det jäsa 35 minuter. Häll ut degen och knåda den. Dela degen i fyra bitar. Rulla ut som i längder och vrid dom. Lägg dom på en plåt och låt dom jäsa UTAN bakduk i 40 minuter. Använder man bakduk blir det platta baguetter...vill man inte ha..
In i ugnen 250 grader ca 15 minuter.

          Mariannekaka

Till efterrätt bakade jag en Mariannekaka. Det ska vara ca 2 dl Mariannekulor i den. Slut i butken, såklart. Istället köpte jag en påse vanliga Marianne. Ca 15 st stoppade jag i en påse, virade en handduk runt dom och tjongade brödkaveln över hela paketet. Använder man en bakform med löstagbarkant blir det lite snyggare.

Lite glass till det ....åååh, den är så god!!

Prova baka den!

Kommentera här: