2

Pite sju - bättre

Min morfar var bagare.
För ett tag sedan hittades hans gamla receptbok igen. Den är skriven från 1933 - ca 1937
Här har han experimenterat sig fram med olika recept. Tagit bort och lagt till ingredienser. Skrivit av och fått olika recept.
En sommar under den här perioden jobbade han på Ekbergs konditori i Piteå

Allt är skrivet i bokstavsordning. Boken är väldigt använd det är både mjöl och smör bland bladen. En del sidor är tyvärr avrivna, så alla recept är inte kompletta.
 Under " P " finns ett recept med överskriften Pite sju - bättre. Av det här receptet finns bara tre ingredienser kvar.
Ok, tänkte jag, va´ kan det vara för ett lokalt recept. Den kakan har jag inte hört talas om. Jag googlade men hittade ingenting. Receptet måste ju vara bra eftersom han skrivit tydligt ordet bättre efter överskriften.
Det kanske var sju ingredienser i kakan? Hade den sju uddar?

Jag ringer min morbror som ochså är bagare och bakade med morfar.

Jag: Morbror, vad är det här för en kaka? Det står Pite sju som överskrift.
Morbror: Vad är det för ingredienser?
Jag: jag räknar upp dom tre jag ser på det avrivna pappret.
Morbror: ..........*.tystnad*........ *gapskratt* ...det är ju Petits-Choux!!!!
Jag börjar ochså skratta.

Morfars franska  var kanske inte så bra :-) Men säger man Pite sju ganska snabbt och med bonska, då blir det faktiskt en fransk liten godbit. :-)

Kommentarer:

1 Kerstin:

skriven

Hahaha, vilken underbar historia. Och vilken underbar bok du har i din ägo. Var rädd om den. Den är en liten skatt i sig. :)

Ha en fin kväll.

2 Carola L:

skriven

Den var bra!



Kommentera här: