1

fortvardetgjort

      

Igår bakade jag matbrödet till festen - räkfrossebröd. Ett jästpaket blev över. I andra halvlek i fotbollsmatchen mellan Sverige och Spanien kom jag på att ....det är ju dumt att det lilla paketet ligger i kylen och blir dålig.
Det kommer så småningom att bli en del hamburgergrillning på baksidan av min nya lägenhet. Jamen, då är det ju lika bra att prova baka hamburgerbröd, eller hur?

50 gr jäst
0,5 l ljummet vatten
salt
2 msk olivolja
1 msk sirap
ca 12 dl vetemjöl

Baka ihop som en vanlig bröddeg. Låt det jäsa 40 minuter. Dela upp i 15 bitar och rulla dom runda....


...förresten vet ni hur man får dom snyggt runda??!!...Ta en bit deg. Lägg den mitt under handen. Snurra handen och tryck samtidigt ner degen mot bakbordet. Du känner när den börjar ta ihop till en bulle. När du får ner fingarna runt bullen är den klar. Lyft upp den på plåten......

.... platta till dom något och låt jäsa35 minuter till. Pensla med ägg och strö över mycket sesamfrön. In i ugnen 200 grader ca 10 minuter.


Sen stekte jag två korvskivor. Stoppade ner hela mumsbiten i ett kaffefilter...perfekt till hamburgare...

...och såg den andra matchen.

Kommentarer:

1 Gela:

skriven

Vilken energi du har, själv skulle jag behöva baka för min sambo fyller snart år. . .

Kommentera här: