3

Nu ni...ska ni få läsa

         
Så äntligen skulle jag flytta till ny lägenhet. Redan 1½ månad innan så ringde jag till telia för att göra flytten. Dom samtalen har jag skrivit om tidigare. När jag kom hit den 1 juli, så kom just telekillen för att öppna den fasta telefonen i huvudjacket. Så bra...äntligen får jag en vanlig telefon.
Han gick ut till ett skåp, in i lägenheten igen, ut i skåpet, in i lägenheten.Öppnade locket i jacket, sen var det klart och han for iväg.

.......ringde ett samtal och sa att nu funkar det....

Någon timme senare skulle jag ringa igen och då var det tyst luren?!  Ringde jag hem till mej själv så tutade det upptaget??    !! #*- skap!!!!
Ringa till telia, sitta i kö ( med mobilen)  och berätta hela saken ...igen.
- "Nääädå, allt är ok i din telefon. Det syns inget fel på linjen. VI har testat linjen." 

Två samtal samma vecka till telia där dom lovade att sms, hur det skulle gå med felsökning. Tror ni att dom sms:ade? Nix!
Då gick jag in på teliabutiken här i stan. Den killen skulle ochså felsöka och skicka sms dagen efter. Tror ni han gjorde det? 
Nix!
Nästa morgon ringde jag igen till telia. Hade jobbat 12 timmar och var hes och trött samt gooodde sur. 
Sa att: "Nu är jag less det här, nu får ni ta tag i det....och jag ska inte betala ett öre. Beställ flytt av fasta telefonen för flera veckor sedan!!! Inget fungerar!!!!"
Och ängtligen en vettig person som jag pratar med.
-"Har du inte fått fasta telefonen 10 dagar efter du beställt installationen, så blir du ersatt. Jag reklamerar arbetet som installatören gjort och meddelar dej i morgon."
Killen ringer dagen efter och säger att det kommer en ny installatör.
Talar om för honom att han är den ende från telia som faktiskt följt upp mitt samtal och att det var jättebra.

Dagen efter på morgonen ringer det på dörren och en äldre reparatör, som jag ser har varit med sedan telia hette Televerket, står utan för dörren.
Han går fram till jacket, öppnar det och säger.....efter 7½ sekund
Här är felet.  Han håller upp en avklippt kabel   ....en avklippt kabel.

Kopplar upp telefonen och allt fungerar. Det hade gått precis 10 dagar och jag kommer att få 500 kr i ersättning
FÖRSTÅR NI!!!

Under den här tiden har mitt internet inte heller fungerat. Jag kunde surfa en gång. Monterar ihop datorn och kablarna. Sufar en dag och lägger in räkningarna. Dagen efter när jag ska ut på nätet står det " En närverkskabel är inte ansluten"
Provar att byta kabel, funkar inte i alla fall.
Ringer Bredbandsbolaget en gång, två gånger och tre gånger för att få hjälp.
"Nääädå, det är inget fel på internetet. " Vi har fel sökt och hittar inget.
Men vad kan det vara då? Vad tror du att det är i så fall?. Var kan jag börja leta för att hitta felet?
Tror ni att jag fick positiva svar på dom frågorna?
 En av dom här dagarna skickar jag ett mms med bilder på altanen till min moster. Då börjar mobilen krångla. " Det är fel på internetinställningarna".

Näää, tänkte jag nu skiter jag i dom här manickerna och städar i stället. Tar fram dammsugaren och drar den efter golvet. Plötsligt håller jag bara munstycket i handen.
Slangen har gått av. Japp, varför inte!

Två dagar senare är jag inne på teliabutiken igen. Faktiskt så fixade dom mobilen. Den behövde uppdateras.

Fortsätter mina samtal med Bredbandsbolaget. Inget fungerar.

Idag pratade jag med min mamma. Så säger hon att det visst finns en funktion i datorn där man kan ställa in inställningar som varit tidigare. Går in dit och klickar på dagen före jag flyttade hit.

...sscchhviisssccchhh...

så är jag ut på nätet igen.

Karma....elektronik-karma

Vågar jag slå av datorn ikväll?

Kommentarer:

1 Eva:

skriven

Vad skönt att du är med på banan igen.

Trist att de ska krångla så mycket, men ibland är de som förjort, allt man tar i blir fel, spännande att se om datan klarade att sova en natt.

Ha de gott på dej och hoppas att nya lägenheten är bra och att du får sova där.

Eva.

2 LenaL:

skriven

Visst blir man alldeles utmattad! Du har min fulla sympati, det är såna grejer som får mej ömsom att gå i taket och ömsom att däcka helt. Hoppas nu innerligt att du har haft din beskärda del av krångel för åtminstone resten av året!



Ha det så jättegott!

3 Jenny:

skriven

Åh, jag tror sånna där män som televerketgubben är lite av verklighetens superhjältar. Lovely!

Kommentera här: