0

Gi-bröd

                      image606

Sen jag började med GI har jag inte bakat nått. Baka som är så kul. Tidigare bakade jag det här och sånt här och den här supergoda kakan. Nu måste bakbehovet fixas. På Tasteline hittade jag ett gi-recept på matbröd...utan jäst.

Som vanligt kunde jag inte riktigt hålla mej till receptet.

2 dl havregryn...jag använde fiberhavregryn
5 dl dinkelvetemjöl
1 dl linfrön
1 dl russin
1 dl grovt hackade hasselnötter ... där använde jag solrosfrön istället
2 tsk bikarbonat
1 nypa havssalt...jag använde gourmetsalt
4 dl naturell yogurt... tycker inte om yogurt ,så jag använde fil
3 msk honung... tycker inte om honung, så jag använde faktiskt mörk sirap
1 äpple
2 msk blandade frön...jag använde sesamfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke utom fröna som ska strös på brödet. I en annan bunke blandar du ner det "blöta" och river i äpplet. Häll innehållet i den bunken över dom torra ingredienserna och rör om väl.
Klä en avlång form med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda på nedersta valsen i ca 80 minuer.

När jag hade stoppat in brödet i ugnen upptäckte jag att receptet inte innehåller nått fett..... alls.
Inte smör och inte olja.

Har jag bakat en cementklump ?????  

På mackorna har jag messmör. Cementklump + messmör: nyttigt!!!! :-) Nåja, dax att smaka.

Brödet är saftigt fast det inte finns fett i den. Smakar mycket "nyttigt" och är mastig. Tror att det är dinkelmjölet som ger den där övernyttiga smaken. En skiva räcker gott och väl. Russin i brödet är en höjdare och solrosfröna är goda. Annars känns brödet som ett kraftpaket.
....en skiva skulle räcka halva Kungsleden...ungefär. Väldigt nyttigt.

Brödet ska gå bra att frysa enligt receptet. Det här kommer att räcka till sommaren :-)

Kommentera här: