4

Att färga garn :-)

Har funderat ett tag på att färga garnet själv. Det finns massor med bloggar om hur man gör och olika sätt. Några micrar garnet och använder karamellfärg. Det är min melodi. Inte för mycket jobb och ändå blir det ett resultat. Gick förbi garnaffärn och köpte ofärgat ullgarn - en härva. Jag har hittat att man använder citronsyra i vattnet, men jag använde vanlig citronsaft .Tre teskedar citronsaft för blötläggningen och sen tre teskedar vid färgningen. Blandade först röd och grön karamellfärg, ville att det skulle bli lila.Det blev mer åt det bruna hållet så jag hällde i lite mer grönfärg Micrade garnet 3 minuter, lät det vila 1 minut och micrade igen 3 minuter.
Kanonfin grönfärg. Åhh, vad jag är hushållig :-)


                 image615

Då var garnet grönt. Det blev en mossgrön färg och jag  var supernöjd :-) Då var det bara ett moment kvar. En tvättning i maskinen så överskottsfärgen försvinner. Jag knöt några band lite varstans på härvan så den inte skulle tjorva ihop sig. Här var jag lite orolig att garnet skulle bli vitt igen. In med garnet i maskinen och programmet med lägst grader.

Tvättmaskinen tvättade och tvättade....så gick jag förbi badrummet och hörde att tvättningen började bli klar. Maskinen hade böjrat centrif.....NEEEJJJJ .....inte ...CENTRIFUGERA...in i badrummet ner på knä framför tvättmaskinen. Där ser jag hur tvättpåsen med mitt fina gröna garn åker runt om en dopad fleecebit.....stoppa, stoppa maskinen...... 
 
Öppnar maskinen och hittar detta:
                         image616


..........jag behöver chokkkllaaaaa......

Kommentarer:

1 Eva i Halmstad:

skriven

Vet inte om de hjälper, men färgen är jättefin.
Ha de så gott de går, ät choklad.
eva.

2 Linda Gosing:

skriven

Stackars liten... :(

3 Jennie:

skriven

Nästa gång: Centrifugering, men INGEN tvätt. Skölj istället garnet i ljummet vatten, efter att det svalnat av. Skölj tills all överskottsfärg är borta. I sista sköljvattnet kan du med fördel tilsätta en liten skvätt ättiksprit, så sitter färgen bättre. Sedan är det bara att centrifugera bort vattnet eller hänga det på tork...
LYCKA TILL! Jennie

4 Storjägarn´:

skriven

Åh, tack för tipset :-)

Kommentera här: