2

# 269

         
           Oumbärlig handbok

Från en oumbärlig handbok 

Har ni haft en stökig jul och råkat få skinkspad eller glögg på tapeterna, så har ni ett tips här :-)

"269. Att rengöra tapeter. Ett två dagar( hvarken mer eller mindre duger ) gammalt bröd skäres i stycken, och sedan man med en pust bortlåst allt dam så börjar man uppe vid taket att med ett brödstycket sakta styka tapeterna, ungefär en half aln längt i hvarje tag. Sedan man sålunda gjort en rund kring rummet, börjas nästa hvarf något ofvanför der det förra slutade, och på samma sätt fortfares tills man kommer ned till golfet. Om strykningen göres ordentligt, får till och med ganska gamla tapeter derigenom ett nytt utseende. Man bör vara försigtig att ej gnida mycket hårdt eller åt mosatt håll ( tvärs öfver). Då brödet blir smutsigt afskäres en skifva och nya brödsycken tags så ofta det erfordras"

Kommentarer:

1 Jules:

skriven

Vilken härlig bok!

Hur bra som helst säger jag som lovat mig själv offentligt att ta det coolt med städning och mycket annat. De var fiffiluriga förr i ti´n!

2 Jules:

skriven

Jag igen...blev så nyfiken då jag såg ditt bloggnamn - det lät mycket Pite i mina öron ;) och så är det efter en titt i din profil :)

Kommentera här: