5

Tisdagstema: mat

Här på bloggen har jag en kategori  med mat. Baka, mat och sånt. Har valt tre recept får mina maträtter.


               image740
Köpespalt. Den här smakar hemgjord.


                  image548


Här är en variant på Flygande Jacob.


1 stor kycklingfileé
1½ dl grädde
1 msk creme fraiche
0,5 dl chili sås
1 banan
3 skivor bacon

Stek kycklingen i småbitar, krydda ordentligt med grillkrydda. Lägg kycklingen i en ugnsfast form. Skiva bananen på kycklingen.Vispa grädden tjock och rör ner creme fraichen och chilisåsen. Bred över kycklingen. In i ugnen 225grader ca 20 minuter. Undertiden kokar du pasta/ris och knapersteker baconen.

Några minuter innan det är klart lägger du baconen ovanpå gräddtäcket.




                 image537

En paj deg.
Då valde jag Tina Nordströms pajskal

50 gr rumsvarmt smör
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk

Förväll 6 broccolibuketter
strimla en bit purjolök..det du tycker är lagomt
Strimla en gul och röd paprika. Fräst purjon och paprikan i en stekpanna.
Strimla 6 st soltorkade tomater....jag valde med örter
Halvera 10 svarta oliver
75 gr feta ost


3 ägg
2 dl kesella
75 gr fetaost
1 pressad vitlöksklyfta
nu la jag till en liten sak...kan ju inte hålla mej till recept riktigt. En liten dutt sambal oelek

Tryck ut pajdegen i en form. Lägg i dom frästa grönsakerna. Häll över äggröran. Smula över fetaosten och in i ugnen ca 40 minuter i 225 grader

Så där, der var mina förslag till mat :-)

Kommentarer:

1 Lizaloop:

skriven

mums palt och paj!!!!!!!!!!!!!!!!

2 lotta:

skriven

Ahhhh vad gott!! Paj är det bästa jag vet. God tolkning 8`)

3 Sara:

skriven

Använder också ofta Tinas pajskal, tycker det är så gott. Sen är det ju bara att variera innehållet efter vad man känner för.

4 Sandra:

skriven

Oj så mycket gott! Är ju dessutom pitebo så palt kan man inte tacka nej till :) Kram Sandra

5 Sara:

skriven

Något sugen jag blev på palt av din bild!!!! :D

Kommentera här: