2

Mormor och hennes ugn

Nu ska jag berätta om mormor och hennes förhållande till ugnen.

Ni vet säkert alla farmödrar och mormödrar som bakar, lagar mat och spenderar mycket tid i köket. Jag har också hört talas om dom. Visst, jag har ärvt ett kakrecept av farmor. Hon bodde i Gunnarn Västerbotten. Supergoda småkakor - Kryddkakor  ( titta i bak,mat och sånt).

Men på andra sidan släkten är det lite skralt. Kommer ihåg att mormor bara använde spisen vid en viss högtid och det var julen. Så här kommer jag ihåg hennes förhållande till ugnen när jag var liten:


När julen närmade sig skulle det kokas knäck. Hemma kokade mamma knäcken och använde två teskedar för att få över knäcken i formarna. Hos mormor var det så här. Vi kokade knäcken, och när knäcksmeten var klar hällde hon över den på en smörad plåt!!!! Sen satte hon ett namn på den " Slit-och-drag-knäck". Ställde in den i ugnen och där fick den stå under december månad.  Vi fick dra loss en bit varje gång vi besökte mormor. Julbak?! Nej!

 

För några år sedan ringde mormor och bjöd in alla till middag ??!!!!......alla kom, jag lovar. Äntligen skulle hon bjuda på en god hemlagad middag, säkert ett gammalt recept från Malmfälten. Vilken spänning.  Mycket riktigt när vi kom in i lägenheten doftade det hemlagat. Där stod hon med förkläde.... bara det liksom.... Hon hade slagit på stort och gjort en kycklingrätt i ugnen. Den hade en touch av apelsin. Tillbehör ris. Häpp!

Men, oj så gott hon hade lagat. Efter middagen började frågorna hagla. Vad har du använt i den? Varför har du inte gjort det här tidigare?  Vilka kryddor har du använt?

Vänta ska jag se, säger hon och går mot köket och öppnar .....sopskåpet.

 

Jo, säger hon glatt, den heter "Stinas kyckling med apelsinsmak"

 

Recept från: Farmor - småkakor från Västerbottens inland

Recept från: Mormor -  Stinas  kyckling med apelsinsmak  från Kronfågel