4

Julstöket har börjat

image521

Så var det dax att börja göra i ordning för julklappar ....som jag själv :-) ....gjort till en tradition. Jag "plågar" släktingar med hemmagjord apelsinmarmelad.
Idag har jag gjort ett kok. 

Julapelsinmarmelad

6 apelsiner. Tvätta dom och använd en vass kniv att skära bort det yttersta skalet av apelsinerna. Strimla det fint. Sen gör jag det lätt för mej. En juicecentrifug som separerar juicen och fruktköttet. Superbra.
Sen sjuder jag apelsinskalet och juicen i 20 minuter, med ca 2 dl vatten.
Efter det rör jag ner konserveringsmedel enligt instruktioner på påsen.
I med ca  7 dl socker som jag rör tills det smält. ...det ska egentligen vara mer socker men det blir så himla sött.
Häller över på burkar och in i kylen........

Kommentarer:

1 Eva i Halmstad:

skriven

Gott , men hur länge håller den?
Go kväll, Eva.

2 Eva i Halmstad:

skriven

Bra. tack för svaret. Då ska jag göra det med, måste vara gott med egen marmelad.
Tack igen , Eva.

3 Linda Gosing:

skriven

Duktiga du... :)

4 Jan och Mormor:

skriven

Vad Du är duktig.
Hoppas att marmeladen blir fast och fin.
2006 så rann marmeladen över smörgåsarna
Clöm inte att tilsätta agar-agar.
(stärkelse som fanns i Konrads Bageri på 70-Talet.

Kommentera här: