3

Mandelformar

DSC01962.JPG 

jag har just skrivit hela inlägget, förhandsvisade och nu är texten borta...

Min moster har beställt mandelformar till efterrätt på julafton. Antingen blir det med aprikoser och marsansås eller med åkerbärssylt och marsansås. Hoppas på det senare. igår kväll bakade jag dom

1 dl hackad mandel utan skal
1 dl socker
100 gr smör
2 dl mjöl
0,5 ägg

Rör smör och socker poröst, rör ner ägg och mandel, sist i med mjölet. Så här brukar jag göra med deg som ska vila i kylen, för det ska den här göra. Ta plastfolie och lägg på skärbrädan. Ta upp degen och forma den i luften i händerna ganska avlång. Lägg degen nära dej på plastfoliten. Tvätta händerna och rulla sen degen med folien runt degen till lagom tjocklek för att skära bitar av. Lägg in den avlånga degen i kylen och låt den vila i minst en timme. Skär sen lagoma snuttar och tryck ut i formar. In i ugnen 10 minuter i 175 grader.
Så här brukar jag göra med snittkakor eller kakor som ska skäras till slantar. Det blir inget kladd på skärbrädan och snabbt går det.

Kommentarer:

1 Gela:

skriven

En riktigt GOD JUL önskar jag dig!!
Kram från mig!

2 m a r i a k o d e n:

skriven

God JUL önskar jag!
Å du kan ju hälsa till alla på byyyyn........

3 Linda Gosing:

skriven

God jul på dig!
Stora julkramar till dig från mig

Kommentera här: