3

dragkedjan

image536
En ny kategori i bloggen. Nödlösningar.
I min vinterjacka har dragkedjan gått sönder. Så där irriterande ..ni vet...man dra igen låset och när man tittar neråt, så är jackan öppen i alla fall. Så  här är det: JAG KAN INTE SY. Alltså måste jag hitta på en nödlösning. Att sprätta upp jackan och ta loss den trasiga dragkejdan ...nej, det blir bara massa stoppning över hela köket. Lämna in jackan för lagning hos en sömmerska. Det går bort. Kostar mer än vad jackan kostade.

Fram med saxen. Det blev en nödlösning i stället. Jag klippte bort den yttersta delen på den trasiga kejdan. Alla "ploppar" klipptes bort. Kvar i jackan  på båda sidorna  lämnades det kvar ca 0,5 cm svart tygbit. På den lilla bredden sydde jag fast den nya dragkedjan ....MED RAKSÖM.

Tada... häpp....jackan får stanna kvar en vinter till.

Kommentarer:

1 Eva i Halmstad:

skriven

Då kan du ju sy, jättesmartlösning.
Finurliga du.

2 Sofie:

skriven

Vad lurig du är!!

3 Jeanette:

skriven

Toppen, tack för en jättesmart snabblösning av ett problem som här alltid tidigare resulterat i slängd jacka.



Toppenblogg förresten.

Kommentera här: